Historie
Hasiči v Chrudimi mají hluboké a slavné tradice. Již v roce 1863 byl v Chrudimi učiněn prvý, ale neúspěšný pokus o založení hasičského sboru. Ke skutečnému ustavení došlo v roce 1872, kdy se tehdejší hasičský odbor Sokola osamostatnil. Prvním velitelem hasičů byl zvolen chrudimský vinárník pan Václav Salášek a jednatelem Alois Gallát, koncipient obecního úřadu. Od počátku byl v čele dobrovolného chrudimského hasičstva dr. Jan Figar, advokát, který se stal prvním starostou a později předním hasičským činovníkem v zemích českých. Chrudim se stává prvním sídlem vzniklé České zemské hasičské jednoty.
Činnost sboru se úspěšně rozvíjela. Postupně byla zakoupena potřebná výstroj, výzbroj a technika. První stříkačka byla zakoupena od firmy Čermák v Teplicích, druhá pak získána darem od pojišťovny Slavia v roce 1873. V roce 1882 byla zakoupena v tehdejší době nejmodernější stříkačka, kombinovaná, zvaná Hydrofor. V roce 1891 byl zakoupen dřevěný vysouvací patnáctimetrový žebřík a v roce 1904 smýkací plachta dlouhá 20m.
Až do té doby byl pohon čerpadel výhradní záležitostí lidských rukou a doprava většinou těžkých stříkaček se prováděla pomocí koňských potahů. Teprve v roce 1907 byla pořízena parní stříkačka a v roce 1914 přibyla tzv. kombinovaná stříkačka - tedy ruční opatřena benzinovým motorem. První automobilová stříkačka ve městě byla pořízena až v roce 1928, a to přestavbou vozidla od firmy Popper.
Požární zařízení bylo doplněno v roce 1940 dvoukolou stříkačkou zn. Stratílek s dopravním vozidlem zn. Laurin-Klement. V roce 1945 obdržel hasičský sbor trofejní, velmi dobře vybavený požární vůz Mercedes s přívěsem, ve kterém byla přenosná stříkačka. O deset let později bylo hasičskému sboru přiděleno nové vozidlo, automobilová stříkačka AS 16 naší konstrukce. O sedm let později byla vyměněna s požárním útvarem v Kolíně za další vozidlo Mercedes stejného typu, který byl již sborem používán. V roce 1956 byl hasičskému sboru přidělen z armády vyřazený cisternový vůz zn. Henschel, který byl opraven a používán jako cisternový požární vůz několik let. Dřevěný vysunovací žebřík byl již nedostačující, a proto byl v roce 1957 zakoupen kovový vysunovací žebřík s dosažitelností 18m. V roce 1961 bylo zakoupeno cisternové vozidlo zn. Škoda 706 a v roce 1964 přiděleno sboru cisternové vozidlo CAS 16 Škoda RTH s trambusovou karosérií.
V roce 1969 byla sboru přidělena nová přenosná stříkačka PS-12 a v roce 1982 dopravní vozidlo Avia 30 - DA 12 se stejnou přenosnou stříkačkou. V roce 1982 bylo přiděleno našemu sboru cisternové vozidlo Škoda RTHP CAS 25 se zkrácenou karosérií, kterému bylo přezdíváno \"Vosa\" a starší vozidlo CAS 16 bylo předisponováno do Chroustovic. Protože bylo po roce tehdejší Inspekcí požární ochrany přiděleno další nové vozidlo Škoda RTHP CAS 25, byla \"Vosa\" předisponována do Chrasti a nová CAS sloužila sboru až do roku 1996, kdy byla již v rámci města přidělena sboru Topol a pro zásahovou jednotku SDH Chrudim zakoupilo město nový typ Tatra 815 CAS 25 za téměř šest milionů korun. Záměna vozidel DA 12 za nové vozidlo stejného typu se uskutečnila v roce 1985 a starší bylo převedeno do Chotěnic a nové sloužilo sboru až do roku 1997, kdy bylo přenecháno do Markovic, čímž chrudimský sbor přišel o vozidlo k dopravě mužstva. Tato ztráta byla již v roce 1999 nahrazena koupí staršího vozidla Avia 31 DA 12 z firmy Evona. Obě tato vozidla tj. T 815 a Avia slouží sboru dodnes.
Stříkačky a výzbroj měl sbor uloženy v obecní kůlně Na kotcích (dnes Štěpánkova ulice) a to až do roku 1957, kdy se přestěhoval do nové hasičské zbrojnice v Topolské ulici, kde sídlí dodnes.
Zásahovou jednotku města Chrudim tvoří družstva SDH z Chrudimě, Markovic a Topole. Tato jednotka je zařazena do II. kategorie jednotek PO dle plošného pokrytí, což znamená, že vyjíždí k zásahům i mimo teritorium města.
Díky pochopení a přístupu Městského úřadu v Chrudimi byla jednotka dovybavena spojovacími prostředky, plovoucím motorovým čerpadlem Honda, gumovým nafukovacím člunem s motorem Mercury 25k na podvozku, určeným k záchraně osob při povodních. Dále elektrocentrálou pro osvětlení a pohon dvou elektrických kalových čerpadel, dýchací technikou a řetězovou motorovou pilou Husqarna. Dobrá součinnost těchto družstev se projevila již při povodních v roce 1997, kdy jednotka zasahovala spolu s chrudimskou vodní záchrannou službou nejen v našem okrese, ale i v Uherském Hradišti a pomoc poskytla i při zásobování pitnou vodou v Ústí nad Orlicí. Také při záplavách v srpnu roku 2002 jednotka složená ze členů SDH Chrudim, Markovice a Topol ve spolupráci s MO ČČK zasahovala v Českých Budějovicích a později ve Štěchovicích.
Výrazným mezníkem v rozvoji požární ochrany v našem městě byl však leden 1970, kdy byl v okresním městě založen Veřejný požární útvar, nynější Hasičský záchranný sbor pardubického kraje, územní odbor Chrudim. Tato již profesionální složka byla velkým přínosem pro včasnou likvidaci požárů a krizových událostí nejen v našem městě, ale i v celém okrese. Od této doby se mezi těmito složkami udržuje trvale dobrá spolupráce.
Informace
Směnový kalendář
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031